BACKGROUND: Myoid (muscular) hamartoma (MH) of the breast is a rare benign tumour-forming lesion composed of differentiated mammary glandular and stromal structures, fatty tissue, and areas of smooth muscle. It is considered to be a variant of mammary hamartoma. CASE REPORT: We report the case of a 46-year-old woman with MH, and provide a literature review explaining the origin of smooth muscle cells. Histologically, the tumour consisted of fibrolipomatous stroma containing ductal and lobular structures of the mammary gland located mainly at the tumour borders. The glandular structures showed signs of micro- and macrocystic changes, apocrine metaplasia, and adenosis. The dominant feature was the presence of a fascicular formation of spindle cells, predominantly in central parts, with incursion between glandular structures. Immunohistochemically, foci of smooth muscle tissue were positive for desmin, smooth muscle actin, and h-caldesmon. Oestrogen and progesterone receptors (PR) showed positive expression which was markedly higher for PR. There was negative expression of CD34, S-100 protein, and CD10. CONCLUSIONS: The origin of smooth muscle cells in MH is unknown. However, it is presumed to be derived from hormonally responsive breast stromal cells by smooth muscle metaplasia, based on evidence of hormone receptor expression in the lesion.
Hintergrund: Das myoide (muskuläre) Hamartom (MH) der Brust ist eine seltene, gutartige, tumorigene Läsion bestehend aus differenzierten Strukturen des Drüsengewebes und des Stromas, Fettgewebe und glatter Muskulatur. Das MH wird als eine Nebenform des Hamartoms der Brust verstanden.
Fallbericht: Wir berichten von einer 46-jährigen Frau mit MH und geben einen Überblick über die Literatur zur Herkunft der glatten Muskelzellen. Histologisch bestand der Tumor aus fibrolipomatösem Stroma sowie duktalen und lobulären Strukturen der Brust hauptsächlich im Grenzbereich des Tumors. Die Drüsenanteile zeigten Anzeichen von mikro- und makrozystischen Veränderungen, apokriner Metaplasie und Adenose. Das Hauptmerkmal war eine faszikuläre Formation von Spindelzellen, hauptsächlich im Zentrum des Tumors, mit Invasion interglandulärer Strukturen. Immunhistochemisch waren die Herde glatter Muskulatur positiv für Desmin, Smooth-Muscle-Aktin und h-Caldesmon. Expression der Östrogen- und Progesteronrezeptoren (PR) war positiv und deutlich höher für PR. Expression von CD34, S-100-Protein und CD10 war negativ.
Schlussfolgerungen: Die Herkunft der glatten Muskelzellen beim MH ist unbekannt. Aufgrund des Hormonrezeptorexpressionsmusters wird jedoch angenommen, dass sie durch Metaplasie aus hormonsensiblen Stromazellen der Brust entstehen.